04.12.2021 Wernisaż wystawy malarstwa Małgorzaty Stępniak

Miejsce imprezy: Muzeum Magicznego Realizmu „Ochorowiczówka”
Organizator imprez: Muzeum Magicznego Realizmu „Ochorowiczówka”
Organizator – kontakt: 690 044 214
Termin imprezy: od 2021-12-04 18:00 do 2021-12-04

Fragmenty…to tytuł wystawy malarstwa Małgorzaty Stępniak, której wernisaż odbędzie się 4 grudnia o godz. 18.00 w Muzeum Magicznego Realizmu „Ochorowiczówka w Wiśle.

Jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom z malarstwa zrealizowała w pracowni prof. Włodzimierza Kunza, wybitnego artysty, pedagoga i rektora tej uczelni. Tuż po studiach zdobyła Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki na IX Ogólnopolskim Przeglądzie Malarstwa Młodych ,,Promocje”, Kunz napisał o niej: ...Sztuka, malarstwo, mimo uroków spontaniczności, jest równocześnie wymogiem intelektualnym, dlatego studiujemy. Im wcześniej zdajemy sobie sprawę z naszych i odbiorcy oczekiwań, tym więcej mamy czasu na rozwój osobowości, która zapewnia nam pozycję twórczą. Malarz potrzebuje sukcesu, chce być zauważony

Stępniak osiągnęła ten sukces, prezentując swoje cykle malarskie na ponad trzydziestu wystawach indywidualnych w kraju i za granicą. O niej i jej twórczości wielu krytyków sztuki pisze w sposób analityczny, pochylając się nad znaczeniowością i oryginalnością przedstawianych kompozycji. Osobiste, osobne stylistycznie, bogate w różnorodne odniesienia i znaczenia prace artystki są interesujące m.in. przez swoiste, przetworzone konotacje ze sztuką abstrakcyjną. Jednak to człowiek, ze swoimi kulturowymi zachowaniami, jest dla Stępniak głównym aktorem w wyobrażonej przestrzeni malarskiego przedstawienia. Człowiek behawioralny, pokazany w swoich życiowych rytmach, zwyczajowych gestach, wykonywanych czynnościach.

Piotr Głowacki, pisząc o artystce, rozważa humanistyczny czy już neohumanistyczny, całościowy aspekt jej wizji malarskiej współczesnej kobiety i mężczyzny. Wizji zwykle osadzonej w przestrzeni prostopadłościanu pokoju mieszkalnego z epoki ,,wielkiej płyty”, wśród uruchomionych bądź statycznych rekwizytów, atrybutów codzienności.

Natomiast Małgorzata Wróblewska zauważa: ...Naturalne jest też przejście z abstrakcyjno-kolorystycznych poszukiwań do figuracji, która przybiera formę geometryczną, zmieniając się z czasem w sylwety, które jednak nie są ucieleśnieniem greckiej mimesis, wręcz przeciwnie są wierną kontynuacją abstrakcyjnych korzeni

Wprowadzanie w sferę abstrakcyjnych, kolorystycznych energii, podziałów płaszczyzny obrazu czy zrytmizowanych napięć kierunkowych jako ludzkich postaci i ich codziennych czynności, związanych z zabawą, tańcem, wypoczynkiem, muzyką, sportem, jazdą samochodem, grą hazardową, spotkaniem i byciem razem partnerów, flirtem, kąpielą czy rozmową przez telefon – to nie tylko ważne tematy pojawiające się w kompozycjach artystki. Są to również nostalgiczne odwołania do możliwego piękna przemijających sytuacji, zdarzeń z życia. Wyraziste kadrowanie, zwykle też bardzo konkretna, zdyscyplinowana paleta barw – nasyconych ciepłych czerwieni, dopowiedzianych oranżami czy rozlicznych tonowo i temperaturowo błękitów w kontekście czystych kobaltowych fioletów, wyrafinowanych w swej prostocie form przestrzennych – to istotne cechy tego bardzo atrakcyjnego wizualnie malarstwa.

Twórczość Małgorzaty Stępniak prezentowana jest w wielu znanych galeriach w kraju. Budzi zainteresowanie kolekcjonerów, także młodych amatorów sztuki. A to dlatego, że wielu z nich nosi w sobie romantyczną nutę, tęsknotę za retro elegancją, za zadawaniem szyku.

Małgorzata Stępniak tak charakteryzuje swoje malarstwo: Najważniejszy w nim jest dla mnie kolor, który musi być mocny, wyrazisty. Ważna jest tematyka. Inspiracje czerpię bezpośrednio z życia. Często są to podpatrzone gdzieś sytuacje, scenki. Czasem twórczym impulsem jest dla mnie film czy fotografia, często muzyka…Chcę, aby obraz istniał wyraźniej i dokładniej na płótnie niż w mojej wyobraźni

Pozostałe aktualności: